Katalog szkoleń
Instytucja prowadzi Katalog szkoleń dla wszystkich oferowanych szkoleń.
Katalog szkoleń zawiera informację o:
- ilości godzin
- zakresie tematycznym
- celach szkolenia, które są prezentowane w formie opisu efektów uczenia się dla uczestnika.
Lp. | Temat szkolenia | Obszar | Zakres tematyczny | |
1. | Wsparcie i praca z osobami z całościowymi zaburzeniami rozwoju (30 godz.) | edukacja/edukacja włączająca/rynek pracy |
1. Wsparcie i praca z osobami z całościowymi zaburzeniami rozwoju – teoria – 25h · Całościowe zaburzenia rozwoju – 2h a) klasyfikacja ICD 11 b) DSM – V · spektrum zaburzeń autystycznych – 3h a) autyzm dziecięcy b) autyzm atypowy c) Zespół Aspergera · trudności osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju - 10 h a) teoria umysłu b) zaburzenia funkcji wykonawczych c) przetwarzanie sensoryczne d) problemy somatyczne i neurologiczne e) zachowania trudne · odziaływania terapeutyczne – 6h a) plany terapeutyczne b) plany aktywności c) metodyka prowadzenia zajęć terapeutycznych · wsparcie osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju -4h a) edukacja b) rynek pracy 2. Zajęcia praktyczne – 5h · tworzenie przykładowych planów terapeutycznych w oparciu o studium przypadku · planowanie procesu wsparcia na różnych etapach życia (szkoła, praca) – studium przypadku |
|
2. | Formy terapii zaburzeń psychicznych oraz fizycznych z wykorzystaniem narzędzi TIK (30 godz.) | edukacja/edukacja włączająca |
1. Zaburzenia psychiczne i fizyczne – formy leczenia i rehabilitacja z wykorzystaniem narzędzi TIK– teoria – 15 h · rodzaje zaburzeń psychicznych – 3h · rodzaje zaburzeń fizycznych – 3h · narzędzia TIK – definicja – 1h · rodzaje narzędzi TIK – 3h a) wirtualne encyklopedie b) platformy edukacyjne c) komunikatory d) gry i aplikacje e) interaktywne pomoce dydaktyczne · korzyści stosowania – 2h a) zwiększenie autonomii b) możliwość osiągnięcia sukcesu c) indywidualizacja umiejętności i zdolności d) przełamywanie własnych barier e) umożliwienie komunikacji · formy leczenia i rehabilitacji zaburzeń psychicznych i fizycznych z wykorzystaniem narzędzi tik – 1h a) indywidualna (prowadzenie social mediów jako pamiętnik b) grupowa (realizacja wspólnego projektów z możliwością dostępu do TIK · bariery w stosowaniu narzędzi TIK – 2h a) luka cyfrowa b) cyfrowy podział c) cyfrowa nierówność 2. Zajęcia praktyczne – 15h · wykorzystanie platform edukacyjnych · nauka korzystania z narzędzi służących do komunikacji · nauka korzystania z różnego rodzaju aplikacji · nauka korzystania z wirtualnych encyklopedii |
|
3. | Arteterapia jako forma usprawniania psychicznego i społecznego (30 godz.) | edukacja/edukacja włączająca |
1. Arteterapia jako forma usprawniania psychicznego i społecznego – teoria – 10 h · Arteterapia – definicja – 1h · Arteterapia jako aktywizacja do życia społecznego i usprawnianie procesów psychicznych – 2h · metody – 3h a) plastykoterapia b) muzykoterapia c) biblioterapia d) teatroterapia e) choreoterapia f) bajkoterapia g) filmoterapia h) chromoterapia · techniki wykorzystywane w konkretnych metodach z uwzględnieniem narzędzi i materiałów – 4h a) plastykoterapia: rysunek, malarstwo, grafika, rzeźba, papieroplastyka, sztuki użytkowe, zdobienia i dekoratorstwo b) muzykoterapia: muzykoterapia czynna, muzykoterapia bierna c) biblioterapia: wieczory poezji, głośne czytanie i rozmowy, poradnictwo biblioteczne, słuchanie tekstów biblioterapeutycznych d) teatroterapia: drama, psychodrama, pantomina, teatrzyk kukiełkowy, zmiana ról, oglądanie spektakli e) choreoterapia: taniec, ćwiczenia muzyczno-ruchowe, improwizowany ruch przy muzyce f) bajkoterapia: ilustratorstwo, bajkopisarstwo, kończenie rozpoczętych historii g) filmoterapia: nagrywanie filmów, udział w projekcji filmów, udział w dyskusji h) chromoterapia: korzystanie z palety barw, terapia kolorami, doświadczenie energii kolorów 2. Zajęcia praktyczne – 20 h · zajęcia warsztatowe z arteterapii z wykorzystaniem wybranych metod |
|
4. | Rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową (15 godz.) | edukacja/edukacja włączająca |
1. Praca – kluczowa forma i podstawowy cel rehabilitacji zawodowej: - teoria – 2h · praca – definicja · praca jako czynnik wpływający na: a) bieg życia b) rozwój osobowości c) kształtowanie psychiki · Konwencja Międzynarodowej Organizacji Pracy dotycząca rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych - omówienie 2. Etapy procesu rehabilitacji zawodowej: - teoria – 4h · poradnictwo zawodowe · kształcenie zawodowe (szkoły zawodowe, specjalne, zakłady rehabilitacji zawodowej, specjalne zakłady pracy) · przystosowanie osoby do podjęcia pracy 3. Działania realizowane poprzez warsztaty terapii zajęciowej: teoria – 4h · działanie pracowni aktywizacji zawodowej · udział podopiecznych w warsztatach i szkoleniach · udział podopiecznych w spotkaniach z pracodawcami · rejestracja podopiecznych w urzędach pracy 4. Efektywność rehabilitacji zawodowej – czynniki wpływające: - teoria – 5h · dostosowanie rodzaju pracy do dysfunkcji i możliwości pracownika · rodzaj stopnia niepełnosprawności · ogólny stan zdrowia podopiecznego · poziom przystosowania społecznego · typ i rodzaj szkoły · kwalifikacje posiadane przez podopiecznego · wiedza zawodowa · umiejętności · cechy osobowości · lokalne możliwości zatrudnienia |
|
5. | Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością (30 godz.) | edukacja/edukacja włączająca |
1. Wprowadzenie do komunikacji alternatywnej AAC – zajęcia teoretyczne – 21h a) szczegółowe wyjaśnienie pojęć komunikacja, komunikacja alternatywna i komunikacja wspomagająca, założenia, cele, geneza – 2h b) omówienie oraz prezentacja wszelkich dostępnych metod z zakresu AAC: • znaki manualne (np. język migowy), - 1h • znaki graficzne (piktogram, obrazek, symbol) - 1h • znaki przestrzenno dotykowe - 1 h • systemy (System Blissa, Piktogramy PIC, System PCS, Rebus – 2h c) omówienie oraz prezentacja wszelkich dostępnych narzędzi z zakresu AAC: · oprogramowania (np. SymWord, Grid 3, Boardmaker, Gadaczek Pro AAC, MÓWIk 3.0, Comunicator 5, Aplikacja TIM, PictoBoard, itp.) - 3h · urządzenia (tablety, monitory, przyciski, interfejsy, klawiatury, e-tran, podkładki, itp.) – 3h · książki komunikacyjne, tablice komunikacyjne – 1h d) dopasowanie konkretnej metody i narzędzia do użytkownika oraz rodzaju niepełnosprawności – 1h e) wdrożenie komunikacji alternatywnej i wspomagającej w życie użytkownika z niepełnosprawnością – jak zacząć – 2h f) tworzenie planu pracy – 2h g) przykładowe niepełnosprawności – 2h · niepełnosprawność intelektualna · niepełnosprawność ruchowa · wady i zespoły genetyczne · zaburzenia wzroku · zaburzenia słuchu · zaburzenia mowy 2. Zajęcia praktyczne – 9h a) tworzenie planu pracy z uwzględnieniem odpowiednich narzędzi i metod na podstawie konkretnego przypadku – 3h b) tworzenie materiałów wspomagających proces komunikacyjny – 3h c) ćwiczenia symulacyjne w grupach – 3h |
|
6. | Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dorosłą osobą z zaburzeniami (30 godz.) | edukacja/edukacja włączająca |
1. Komunikacja werbalna i niewerbalna- zajęcia teoretyczne 2h • czym jest komunikacja – pojęcie ogólne • rodzaje komunikacji międzyludzkiej • składniki komunikacji językowej • znaczenie komunikacji w funkcjonowaniu człowieka 2. Osoba dorosła z zaburzeniami komunikacji werbalnej – zajęcia teoretyczne 5h • czym jest zaburzenie mowy • rodzaje zaburzeń mowy u osób dorosłych- omówienie: - afazja - dyzartria - dysfonia - apraksja mowy - jąkanie • przyczyny zaburzeń mowy • terapia zaburzeń mowy u osób dorosłych 3. Diagnoza komunikacyjna – zajęcia teoretyczne 3h • ocena zdolności rozumienia mowy • ocena w zakresie czytania i pisania • ocena zdolności wyrażania komunikatów niewerbalnych • ocena sprawności motoryczno-poznawczej 4. Komunikacja alternatywna i wspomagająca jako forma wsparcia osoby dorosłej z zaburzeniami komunikacji werbalnej – zajęcia teoretyczne 10h • czym jest komunikacja wspomagająca i alternatywna • grupy użytkowników AAC • rodzaje znaków i programów wykorzystywanych w AAC – omówienie, prezentacja - system Symboli PCS - system Komunikacji Symbolicznej BLISS - piktogramy - gesty, fonogesty - Makaton - indywidualna książka komunikacyjna - język migowy - tablice z alfabetem - C-eye - Mówik - Communikator 5 - Grid - Boardmaker - PictoBoard - aplikacja TIM • czynniki wpływające na wybór właściwej komunikacji wspomagającej i alternatywnej 5. Studium przypadku – zajęcia praktyczne 10h • rozpoznanie przypadku • zaproponowanie odpowiednich rozwiązań • tworzenie przykładowych tablic komunikacyjnych • tworzenie pomocy komunikacyjnych • praca z wykorzystaniem wybranych narzędzi do komunikacji |
|
7. | Aktywne techniki poszukiwania pracy - szkolenie warsztatowe (16 godz.) | rynek pracy |
|
|
8. | Zakładanie działalności gospodarczej (32 godz.) | rynek pracy |
|
|
9. | Zielone miejsca pracy i gospodarka obiegu zamkniętego (15 godz.) | rynek pracy |
1. Wprowadzenie do zielonych miejsc pracy (1 godzina)
2. Zalety i korzyści zielonych miejsc pracy (1 godzina)
3. Sektory zielonej gospodarki (2 godziny)
4. Kompetencje niezbędne w zielonych miejscach pracy (2 godziny)
5. Przygotowanie do pracy w zielonych sektorach (2 godziny)
6. Zastosowanie w praktyce - case study (2 godziny)
7. Przedsiębiorczość w zielonej gospodarce (2 godziny)
8. Przyszłość zielonych miejsc pracy (2 godziny)
9. Dyskusja i wymiana doświadczeń uczestników (1 godzina) 10. Wprowadzenie do gospodarki obiegu zamkniętego (1,5 godziny)
11. Korzyści i motywacje do wdrożenia gospodarki obiegu zamkniętego (1 godzina)
12. Kluczowe elementy i zasady gospodarki obiegu zamkniętego (2 godziny)
13. Przegląd praktycznych przypadków (2 godziny)
14. Technologie wspierające gospodarkę obiegu zamkniętego (1,5 godziny)
15. Ramy prawne i regulacje (1,5 godziny)
16. Gospodarka obiegu zamkniętego w biznesie (2 godziny)
17. Zrównoważone modele konsumpcji (1 godzina)
18. Zakończenie i podsumowanie (1,5 godziny)
|
|
10. | Podstawy sztucznej inteligencji AI w terapii zajęciowej (30 godz.) | edukacja włączająca, rynek pracy |
1. Wprowadzenie do sztucznej inteligencji (AI) – zajęcia teoretyczne 1h • definicja i historia AI • główne cele i zastosowania AI • różnica między AI, uczeniem maszynowym i głębokim uczeniem 2. Przegląd głównych koncepcji AI – zajęcia teoretyczne 1h • algorytmy i modele • uczenie nadzorowane, nienadzorowane i częściowo nadzorowane • perceptrony i sieci neuronowe 3. Narzędzia i języki programowania w AI – zajęcia teoretyczne 2h • wprowadzenie do Pythona i jego bibliotek: TensorFlow, Keras, Scikit-learn • platformy AI: Google AI, IBM Watson, Azure AI 4. Uczenie maszynowe - podstawy – zajęcia teoretyczne 2h • proces treningu modelu • funkcje kosztu i optymalizacja • walidacja i testowanie modelu 5. Głębokie uczenie i sieci neuronowe – 2h • co to jest głębokie uczenie? • budowa podstawowej sieci neuronowej • konwolucyjne sieci neuronowe (CNN) i rekurencyjne sieci neuronowe (RNN) 6. Zastosowania AI w praktyce – 2h • aI w medycynie, handlu, przemyśle, rozrywce • etyczne i społeczne aspekty stosowania AI • przykłady udanego wykorzystania AI 7. Wykorzystanie danych w AI – 2h • jakie dane są potrzebne do treningu modelu? • czyszczenie i przetwarzanie danych • znaczenie jakości danych 8. Etyka i odpowiedzialność w AI – 1 h • etyczne wyzwania związane z AI • bias i dyskryminacja w modelach AI • transparentność i kontrola nad modelami 9. Przyszłość AI – 2h • aktualne trendy i innowacje • potencjalne zagrożenia i wyzwania • jak przygotować się na świat zdominowany przez AI? 10. Praktyczne warsztaty i ćwiczenia – 2h • prosty projekt z użyciem AI (np. klasyfikator obrazów lub prosty chatbot) • omówienie i analiza wyników 11. Podsumowanie – 1h • główne wnioski i przemyślenia • rekomendowane dalsze kroki i źródła wiedzy 12. Wprowadzenie do terapii zajęciowej – zajęcia teoretyczne 6h • terapia zajęciowa – definicja, cele, założenia • rola zespołu interdyscyplinarnego w terapii zajęciowej • fazy terapii zajęciowej: - przygotowawczo diagnostyczna - uczestnictwo w terapii - rehabilitacja społeczna i zawodowa • omówienie form, metod i technik wykorzystywanych w terapii zajęciowej • dokumentacja w terapii zajęciowej 13. Sztuczna inteligencja – przyszłość terapii zajęciowej – zajęcia teoretyczne 6h • wpływ AI na terapię zajęciową – omówienie, przedstawienie przykładów - dogłębna analiza danych medycznych - spersonalizowane plany terapeutyczne - dostosowanie planów do potrzeb oraz niepełnosprawności podopiecznego - informacja zwrotna „tu i teraz” z wykorzystaniem (VR) - przewidywanie wyników pacjentów - podejmowanie świadomych decyzji dotyczących opieki przez terapeutów - efektywne śledzenie postępów podopiecznych - analiza danych medycznych - przewidywanie postępów rehabilitacji - odpowiednia organizacja czasu • tworzenie technologii wspierających pacjentów w codziennych czynnościach: - robotyka - trenowanie umiejętności w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku • zdobywanie nowej wiedzy oraz doskonalenie umiejętności przez terapeutów • zdalne wsparcie oraz zdalne monitorowanie leczenia • podsumowanie, wnioski |
|
11. | Kompetencje przyszłości dla osób dorosłych (30 godz.) | rynek pracy |
|
|
12. | Kompetencje cyfrowe dla osób dorosłych (30 godz.) | rynek pracy |
|
|
13. | Proces wspomagania kompetencji kluczowych w placówce oświatowej (21 godz.) | edukacja/edukacja włączająca |
|